Robust plan
Vi har laget en metode for en robust plan, som består av tre steg: Kartlegging, personlig plan og samtaler.
Planen er både forsknings- og erfaringsbasert, der forskningen gir oss forståelsesrammer for hvordan vi kan jobbe, mens vår lange erfaring med å bygge gode skoler for et mangfold av elever veier tungt. Det som likevel veier aller tyngst er likevel elevens historie. En robust plan er derfor spesialtilpasset hver enkelt elev.
Det som veier aller tyngst er likevel elevens historie. En robust plan er derfor spesialtilpasset hver enkelt elev.
Kartlegging
For å kunne lage en plan som passer for hver enkelt elev er kartlegging viktig.
Kartleggingen inkluderer en vurdering av elevens utgangspunkt, ambisjoner, forhåpninger og fremtidsvisjoner.
Kartleggingen består av samtaler og spørreskjemaer, og danner grunnlaget for hvordan vi vil jobbe sammen videre.
Personlig plan
For å kunne jobbe målretta sammen, er en personlig plan et godt verktøy. Et utkast til en personlig plan lages av oss basert på grundig kartlegging. Deretter justeres planen gjennom samtaler, slik at den føles gjennomførbar, oppnåelig og motiverende for eleven.
Samtaler
Det vil bli avholdt jevnlige samtaler for å sikre nøye oppfølging av planen. Disse samtalene sikrer at vi hele tiden jobber på lag, og at elevens føler seg trygg og ivaretatt. I samtalene snakker vi om hva som kjennes bra, hva som er utfordrende og hvordan vi sammen kan jobbe enda mer i tråd med elevens ønsker, mål og verdier.